Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje vardag mellan kl 9.00-17.00.

Från Ekonomiskolan om Kort

Till Ekonomiskolan

Frågor och svar

Hur beställer jag nytt kort?

Logga in i internetbanken och skriv ett meddelande till oss om att du önskar ett nytt kort. Vi skickar då kort och kod hem till dig i separata försändelser. Ditt gamla kort kommer att spärras i samband med beställningen av ett nytt kort.

Hur fungerar kontaktlös betalning?

Kontaktlös betalning innebär att du kan göra köp med ditt MasterCard utan att behöva slå pinkoden varje gång. Maximalt belopp för kontaktlös betalning är 200 kr. Vill du göra större köp sätter du bara kortet i butikens kortterminal och godkänner köpet med din pinkod. 

Första gången du gör ett köp i butiken använder du kortet precis som vanligt och godkänner ditt köp med din pinkod. Vid efterföljande köp behöver du endast hålla kortet mot butikens kortterminal för att registrera nya köp – snabbt och enkelt.

Av säkerhetsskäl kommer du med jämna mellanrum att behöva verifiera kortet genom att godkänna köpet med pinkod, trots att beloppet är under 200 kr. Kontaktlös betalning kräver att butiken har kortterminal för det.

 

Hur fungerar 3D Secure/säker internethandel?

3D Secure innebär att du varje gång du gör ett köp med ditt kort på internet får en engångskod via sms. Engångskoden anger du i samband med köpet. Vid kortköp på internet kräver många internetbutiker att ditt kort är anslutet till 3D Secure.

För att få engångskoden ska ditt mobiltelefonnummer vara registrerat hos oss. Är ditt nummer inte registrerat loggar du in i Lån & Spar Banks internetbank och skriver ett meddelande där du uppger ditt mobiltelefonnummer.

Det tar normalt 1-2 dygn efter att vi mottagit ditt meddelande med telefonnummer till att du kan börja använda 3D Secure. Om butiken kräver att du använder 3D Secure och du inte har anmält mobiltelefonnummer kan kortet inte användas för köp på internet.

 

Hur överför jag pengar till/från utlandet?

Vänligen kontakta Kundservice för information om hur du överför pengar från utlandet till konto i Lån & Spar Bank.

Det finns idag ingen möjlighet att göra en överföring till utlandet från konto i Lån & Spar Bank. Vill du överföra pengar till utlandet rekommenderar vi att du först överför pengarna till konto i din ordinarie bank och sedan gör utlandsöverföringen därifrån.

Hur spärrar jag mitt kort?

Om du förlorar (eller misstänker att du förlorat) ditt kort eller din PIN-kod ska du omedelbart ringa Spärrservice på 040-205 698, från utlandet +46 (0)40 205 698.

Vad gör jag om jag glömt min PIN- kod?

Om du har glömt din PIN-kod kontaktar du oss för att få ett nytt kort med en ny PIN-kod skickat till dig. Om någon har kommit över (eller om du misstänker att någon kommit över) din PIN-kod ska du omedelbart ringa Spärrservice för att spärra kortet.

 

Spärrservice har öppet dygnet runt och finns på 040-205 698, från utlandet +46 (0)40 205 698.

 

Varför visas inte den totala skulden på e-fakturan?

Villaägarnas/Lån & Spar Bank MasterCard är ett betal- och kreditkort där du varje månad har möjlighet att välja om du vill betala hela eller delar av den kredit du utnyttjat. Många använder kortet för större köp, som till exempel en resa eller kapitalvaror, och vill då dela upp betalningen på ett par månader.

Av den anledningen är det förvalda beloppet i e-fakturan det minsta belopp du ska betala. Du har alltid möjlighet att ändra det förvalda beloppet till ett högre belopp i din internetbank. Total utnyttjad kredit och dina transaktioner ser du när du öppnar fakturan. Du kan alltid göra en eller flera inbetalningar på valfritt belopp till ditt MasterCard.

 

Hur betalar jag in på mitt kort?

Du får hem en faktura varje månad med bankgironummer och OCR-nummer. Du kan också göra extra inbetalningar på kortet när du vill. Observera att det är nytt bankgironummer och nytt OCR-nummer från och med den 10 maj 2016.

Hur kan jag se mina transaktioner?

För att se dina transaktioner loggar du in i internetbanken uppe i högra hörnet. Du identifierar dig med ditt BankID.

Hur ansöker jag om extrakort till annan person?

Du skriver ut kortansökan, fyller i den, skriver under och skickar in till oss. Vårt krav är att extrakortsinnehavaren är folkbokförd på samma adress som du som kontoinnehavare. 

Hur ansöker jag om höjd kredit?

Under Villkor och Blanketter hittar du ansökan som du fyller i, skriver ut och och skickar in till oss. Vår maxkredit är 50 000 kr. 
 

Vilket är Lån & Spar Banks clearingnummer?

Lån & Spar Banks clearingnummer är 9630. Det gäller från och med 2015-10-05.

Observera att clearingnumret ingår i ditt kontonummer. Vid överföring till ditt konto anger du först clearingnummer 9630 och sedan ditt kontonummer, 7 siffror. Är ditt kontonummer kortare än 7 siffror fyller du ut med nollor i mitten, till exempel 96300054321.

 

Spärra ditt kort

Har du förlorat, eller misstänker att du förlorat, ditt kort? Ring oss så spärrar vi ditt kort. Öppet dygnet runt.

  • Telefon: 040-205 698
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Kundservice

Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna nedan – men du kan också höra av dig till oss.

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje dag kl 9.00-17.00.

  • Telefon: 040-205 600
  • Mån - fre: 09.00 - 17.00
  • Lör - sön: Stängt
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 600