Hur kan vi hjälpa dig?

Frågor & svar

Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar

Hur ersätts skador i hemförsäkringen?

Lösegendom

Dina saker i bostaden ersätts med högsta försäkringsbeloppet. Detta belopp framgår av ditt försäkringsbrev. Ersättningens storlek beror bland annat på vad som skadats eller stulits. Ålder och slitage påverkar också värdet. Gjensidige avgör på vilket sätt du får ersättning, till exempel om ett föremål ska repareras eller inte. För en del saker har Gjensidige ett högsta ersättningsbelopp som skiljer sig sinsemellan försäkringspaketen.


Fast egendom


Ersättningen för byggnadsdelar påverkas av dess ålder, vilket innebär att du själv får betala en viss del av skadan då gammalt ersätts med nytt. En fullständig tabell över åldersavdragen för byggnadsdelar hittar du i försäkringsvillkoren. Vid ett och samma skadetillfälle kan åldersavdraget högst bli 75 000 kr. Har du Hemförsäkring Plus med Bostadsrättsförsäkring är högsta sammanlagda åldersavdrag begränsat till 15 000 kr.