Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje vardag mellan kl 9.00-17.00.

Vad kostar det att ha ett Privatlån?

Vad säger våra kunder om oss?

–Med hjälp av Medlemslånet sänkte vi månadskostnaden med 5 800 kr. Från en ränta på cirka 19% till ett lån med en ny och lägre ränta på 4,2%.

Christopher Ulvljung, 37 år

- Ni är helt underbara, hjälpsamma och trevliga att prata med. Ni får 15 poäng på en skala från 1-3.

Ulla Marie Wijk, 54 år

- Ni är den mest humana banken jag har lånat pengar av hittills. Ni är människor, man får en koppling till er.

Christoffer Sjöberg, 29 år

– Jag sänkte min månadskostnad med 2284 kr. Hela förfarandet var det smidigaste jag har varit med om. Allt gjordes via e-post och med e-legitimation.

Jouko Säärelä, 
55 år

Från Ekonomiskolan om Låna

Till Ekonomiskolan

Frågor och svar

Hur mycket kan jag låna?

Låneindikatorn kan du få ett uppskattat lånebelopp. Få att du ska få ett exakt lånebelopp skicka in en ansökan, en kreditprövning kommer att göras.

Kan jag ha autogiro?

Vi kan tyvärr inte dra pengar från din ordinarie bank via autogiro. Vi rekommenderar dig att upprätta en stående överföring från ordinarie bank till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. På så vis kan du vara säker på att månadsbeloppet på lånet alltid betalas i tid.

Hur höjer jag mitt befintliga lån?

Skicka in en låneansökan på det belopp du totalt önskar låna (summera befintligt lånebelopp och det belopp du vill höja lånet med). Vi kontaktar dig sedan för att presentera det bästa alternativet för dig.

Vad är effektiv ränta?

Det är den totala kreditkostnaden som anges som den årliga räntan på ett lånebelopp. I den effektiva räntan tar man hänsyn till samtliga kostnader. I kostnaderna kan exempelvis uppläggningsavgift och aviavgift ingå.

Vilka är fördelarna med Låneskyddsförsäkring?

Låneskyddsförsäkring är ett sätt att försäkra återbetalningar vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Låneskyddsförsäkringen gör att du och din familj klarar ett inkomstbortfall bättre och kan vara säkra på att lånekostnaderna blir betalda.

Försäkringen ersätter ifall du:

  • Blir ofrivilligt arbetslös.
  • Drabbas av arbetsoförmåga på grund av olycksfallsskada, sjukdom eller vård av nära anhörig.

Försäkringen går in redan efter 30 dagar och täcker dina månadsbetalningar.

Kan jag göra en extraamortering på mitt lån?

Det går bra att göra en extraamortering på ditt lån. Du börjar med att föra över det belopp du vill extraamortera till ditt Servicekonto. Därefter skriver du ett meddelande i Lån & Spar Banks internetbank om att du vill göra en extraamortering på ditt befintliga lån samt på vilket belopp extraamorteringen ska vara.

Kan jag lösa mitt lån när jag vill?

Ja, du kan lösa ditt lån när du vill och det kostar inget extra. Det enda du behöver göra är att föra över pengar till ditt Servicekonto och skriva ett meddelande i Lån & Spar Banks internetbank om att du vill lösa ditt befintliga lån.

Hur betalar jag på mitt lån?

Varje månad gör du en överföring till Servicekontot i Lån & Spar Bank. Ett tips är att lägga upp en stående överföring från din ordinarie bank. Hur mycket du ska betala varje månad framgår av din låneavi. Låneavin kommer att skickas per post till dig. Vill du istället få avin i internetbanken så skriver du bara ett meddelande till oss i internetbanken så hjälper vi dig.

När får jag mina pengar?

Vi betalar ut ditt lån till Servicekontot i Lån & Spar Bank efter att du har signerat ditt digitala kreditavtal.

Vad är skillnaden mellan ett annuitetslån och ett lån med rak amortering?

Ett annuitetslån innebär att du betalar ett konstant belopp för ränta och amortering tillsammans vid varje betalningstillfälle. Det innebär att månadskostnaden är densamma under hela återbetalningstiden. Ett lån med rak amortering innebär att amorteringsdelen är konstant vid varje betalningstillfälle och att månadskostnaden minskar över tiden, allt eftersom kapitalskulden och därmed räntekostnaden minskar.

Kan jag få reda på räntan innan jag ansöker?

Vi gör en kreditbedömning och beräknar därefter den individuella räntan, där vi utgår från den enskildes förutsättningar. Är ni två i hushållet kan förutsättningarna bli bättre om ni ansöker tillsammans, eftersom vi då tar hänsyn till er totala ekonomi.

 

Vilka grundkrav har vi?

Du måste ha en tillsvidareanställning, ha fyllt 18 år och ha en årsinkomst på minst 250 000 kr (totalt för låntagare och eventuell medlåntagare). Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller ha en skuld hos Kronofogden.

Hur fungerar det att ta ett lån hos Lån & Spar Bank?

Du skickar in en ansökan via vår hemsida och blir sedan kontaktad med ett låneerbjudande. Accepterar du erbjudandet kommer du att få ett sms där vi ber dig att lämna kompletterande uppgifter via ett digitalt formulär. Du signerar sedan ditt kreditavtal med ditt BankID och inväntar din utbetalning på Servicekontot i Lån & Spar Bank.

Spärra ditt kort

Har du förlorat, eller misstänker att du förlorat, ditt kort? Ring oss så spärrar vi ditt kort. Öppet dygnet runt.

  • Telefon: 040-205 698
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Kundservice

Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna nedan – men du kan också höra av dig till oss.

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje dag kl 9.00-17.00.

  • Telefon: 040-205 600
  • Mån - fre: 09.00 - 17.00
  • Lör - sön: Stängt
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 600