Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

Läs mer

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Cyklist

Försäkringsskydd i Coronatider

nyheter

Det är alltid bra att ha koll på sitt försäkringsskydd, i synnerhet i dessa Coronatider. Av förklarliga skäl kan det vara lite knepigt att veta hur extraordinära situationer så som pågående virusutbrott påverkar befintliga försäkringar och möjligheterna till ersättning vid eventuell skada. Men det finns bra konsumentvägledning och hjälp att få.

Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (EIOPA)  är en EU-myndighet med konsumentskydd i fokus. Nu har de tagit fram en konsumentguide med sex tips om hur du kan förstå ditt försäkringsskydd under Coronapandemin. Vad ingår i din försäkring och har du det skydd du behöver?

EIOPA ger följande tips:

1. Kontrollera din försäkring

Se över din försäkring och kontrollera att du har det skydd du behöver: vad som ingår, och särskilt, vad som är undantaget.

2. Var uppmärksam på vilka krav som gäller

Kontakta ditt försäkringsbolag eller din förmedlare om du inte kan uppfylla de krav eller de skyldigheter du har enligt villkoren t.ex. om du har svårt att betala din premie. De kan tala om för dig vad som gäller, vilka alternativ du har och vilken hjälp de kan ge dig.

3. Förstå vilka beredskapsrutiner som finns

Kontrollera med ditt försäkringsbolag, din förmedlare eller med respektive myndigheter om vilka åtgärder som tagits under coronavirusutbrottet, t.ex. ändringar i hur du ska anmäla en skada eller hur skadereglering görs. Sådana åtgärder kan hjälpa dig när du har frågor kring din försäkring.

4. Var uppmärksam på bedrägerier

Om du får ett erbjudande, var extra noggrann med att kontrollera alla detaljer. Var uppmärksam på elektroniska meddelanden eller onlinetjänster, särskilt om du inte använt dem förut. Tecken på bedrägeri: Erbjudandet låter för bra för att vara sant; påstridig försäljning; begäran om persondetaljer som t.ex. användarnamn, lösenord, personlig eller finansiell information. Läs mer om hur du skyddar ditt BankID

5. Drabbas inte av panik om din försäkring har sjunkit i värde

Aktiemarknaden är instabil just nu och kan vara det under lång tid framöver. Om du är orolig över att din försäkring sjunkit i värde eller funderar på om den produkt du köpt fortfarande är rätt för dig bör du prata med ditt försäkringsbolag eller din förmedlare innan du gör något förhastat.

6. Om du är osäker, kontakta ditt försäkringsbolag eller din förmedlare

De ska alltid agera med ditt bästa i fokus och är skyldiga att ge dig tydlig och aktuell information. 

Har du frågor eller funderingar om din försäkring hos Lån och Spar Bank är du välkommen att kontakta oss. Vi finns här för dig!

Källa: Finansinspektionen

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn