Så skyddar du ditt BankID

I takt med att allt fler tjänster digitaliseras underlättar användningen av BankID mångas vardag. Men den ökade användningen har också väckt bedragarnas intresse. Därför är det bra att veta hur du hanterar dina bankuppgifter säkert och vad du ska tänka på för att skydda dig mot BankID-bedrägeri.

Mobil i handen vid dator

Antalet bedrägerier där e-legitimation eller annan personlig information kapas har ökat den senaste tiden. Det kan handla om att du på olika sätt blir lurad att ange dina person- och bankkortsuppgifter eller blir uppmanad att logga in med ditt BankID. Bedragaren kan sedan använda informationen för att köpa varor på internet, föra över pengar från ditt konto eller ta lån i ditt namn. För att du ska kunna skydda dig så bra som möjligt har vi sammanställt fyra punkter som är bra att tänka på.

Var uppmärksam
Till att börja med är det alltid bra att utgå från det sunda förnuftet och vara särskilt uppmärksam när du blir ombedd att ange dina bankkortsuppgifter, personliga koder eller logga in med ditt BankID. Vem vill ha uppgifterna, i vilket sammanhang och varför? Har du själv ringt upp personen som ber dig logga in eller är det du som blivit kontaktad? Kom ihåg att banken aldrig ringer upp dig och frågar efter dina lösenord, kortnummer eller andra kunduppgifter.

Skydda dina personliga uppgifter
Tänk på att information om bankkort eller konton är personlig och att ditt BankID är jämförbart med ett pass, körkort eller annan fysisk legitimationshandling. Skydda därför dessa uppgifter på samma sätt som du skyddar dina kort i plånboken och din legitimation. Var noga med att inte skicka ditt personnummer och dina lösenord via mejl eller sms. Lämna inte heller ut dessa uppgifter på telefon eller via länkar du fått från okända avsändare.

Se över ditt försäkringsskydd
Se över din hemförsäkring och ta reda på om den innehåller något id-skydd eller inte. Allt fler försäkringsbolag väljer idag att ha den formen av skydd som standard i sina hemförsäkringar. Kontrollera också vad det innebär för just dig. Om du skulle behöva ett bättre skydd kan det vara bra att känna till att det finns företag som är specialiserade på just id-skydd.

Anslut dig till digital brevlåda
Det är också bra att ansluta sig till digitala kreditupplysningstjänster eller digitala brevlådor. På så sätt får du snabbt reda på om någon annan försökt ansöka om lån eller krediter med dina personuppgifter.

Polisens hemsida kan du läsa mer om vad en id-kapning innebär och ta del av en checklista över hur du skyddar dig på bästa sätt. Även Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap har tagit fram en bra checklista för detta.

Mer från Ekonomiskolan

Ska vi hjälpa dig?

Välkommen att ringa kundservice på 040-205 600
mån-fre kl 09.00-17.00 eller mejla info@lsb.se

Ring oss

040-205 600
Mån - Fre: 09.00 - 17.00
Lör - Sön: Stängt

Spärra kort

Telefon: 040-205 698
Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje vardag mellan kl 9.00-17.00.

Spärra ditt kort

Har du förlorat, eller misstänker att du förlorat, ditt kort? Ring oss så spärrar vi ditt kort. Öppet dygnet runt.

  • Telefon: 040-205 698
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Kundservice

Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna nedan – men du kan också höra av dig till oss.

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje dag kl 9.00-17.00.

  • Telefon: 040-205 600
  • Mån - fre: 09.00 - 17.00
  • Lör - sön: Stängt
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 600