När du ska betala på ditt blancolån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hur kan vi hjälpa dig?
Frågor & svar
Hjälpsektion
Övrigt
Om en kund går bort finns en rutin för hur den personens engagemang i Lån & Spar Bank hanteras och vad som händer med lån, konton och andra banktjänster hos oss. Processen för att hantera detta kan delas upp i tre steg och ser ut på följande vis:
För att få utbetalt tillgodohavande behöver vi följande underlag:
Penningtvättslagen ställer krav på alla banker att förhindra att det finansiella systemet utnyttjas för att tvätta pengar eller finansiera terrorism. Det innebär att vi behöver ha god kännedom om dig som kund och förstå syftet med de tjänster du vill ha hos oss och hur de ska användas. Av den anledningen ställer vi frågor till dig när du ansöker om exempelvis lån eller konto.
Vi erbjuder i dagsläget inte möjligheten att få sin faktura eller betalningsavisering genom Kivra.
Så snart du ansöker om något av våra lån, kreditkort eller sparkonto så blir du kund hos oss.
Ett representativt exempel, eller repex som det i många sammanhang förkortas, används vanligen i samband med information om lån och krediter. Med ett representativt exempel avses den vanligaste förekommande kreditsituationen som banken/kreditinstitutets kunder har.
Försörjningsplikt innebär att vårdnadshavare ansvarar för sina barns försörjning. I Sverige gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyllt arton år. Om barnet studerar på gymnasienivå kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.
Ditt årsbesked finns elektroniskt i vår internetbank. Du kan ladda ner det som pdf och spara på din dator/enhet eller skriva ut det.
När vi vill komma i kontakt med dig så ringer vi. Har du ett missat samtal från oss? Ring tillbaka så berättar vi varför vi sökt dig. Givetvis kan du också skriva ett meddelande i internetbanken.
Vi gör en kreditupplysning när du skickar in en låneansökan. Är ni två sökande görs en upplysning på båda två. Detta godkänner du i din ansökan. En kreditupplysning görs också när du ansöker om ett nytt Mastercard, höjer kreditgränsen på ditt kort eller begär vissa villkorsändringar av lån. Alla våra kreditupplysningar görs via UC.