Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

Läs mer

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Person betalar via internet

Stärkt säkerhet vid betalningar

nyheter

Den 14 september 2019 ändrades betaltjänstlagen för att höja säkerheten vid vissa typer av betalningar inom EU/ESS. De nya och skärpta reglerna omfattar till största del kortbetalningar, men syftar även till att stärka säkerheten kring digitala tjänster som exempelvis Internetbanken.

Därför ändras betaltjänstlagen

Syftet med lagändringen är främst att  göra betalningar med kort säkrare samt minska risken för bedrägerier. En viktig del av förändringen handlar om att betalningar framöver oftare kommer att kräva så kallad stark kundautentisering.

Vad är stark kundautentisering?

Stark kundautentisering innebär exempelvis att du, utöver att läsa ditt kort i en kortterminal i fysisk butik eller ange dina kortuppgifter online, behöver styrka din identitet med exempelvis PIN-kod eller Mobilt BankID.

De viktigaste förändringarna

Den största förändringen sker när kortköp görs på Internet. Nu räcker det inte med att endast ange dina kortuppgifter, du måste också verifiera att du är du med exempelvis ett Mobilt BankID.

Handlar du med kort i fysisk butik kommer du oftare att bli ombedd att ange din PIN-kod. Kontaktlös betalning, så kallade blipp-funktion, kommer fortsatt att fungera, men även i dessa fall kan du behöva ange din kod oftare. Kortbetalningar som du tidigare godkänt med signatur och giltig id-handling kan framöver nekas.

Avslutningsvis påverkas även tidsperioden för inaktivitet i Internetbanken. Framöver blir du, av säkerhetsskäl, automatiskt utloggad från Internetbanken om du varit inaktiv i 5 minuter. På så sätt blir användningen av denna digitala tjänst både tryggare och säkrare för dig som kund.

Viktigt att tänka på

  • Säkerställ att du kan PIN-koden till ditt kort. Kommer du inte ihåg koden till ditt Lån & Spar Bank Mastercard är du välkommen att kontakta oss för att beställa en ny.
  • Om du handlar på Internet behöver du ha tillgång till ett BankID på fil eller Mobilt BankID.
  • Se till att vi alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig. I vår Internetbank kan du snabbt och enkelt lägga till eller uppdatera ditt telefonnummer och din mailadress.

Läs även

Så skyddar du ditt BankID

 

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn