Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Svårlurad

Bli svårlurad – Skydda dig mot bedrägerier

nyheter

Bedrägerier och bedrägeriförsök är idag ett stort samhällsproblem. Det är många som faller offer för bedragarna, men kanske ännu fler som påverkas av de konsekvenser som bedrägerierna har för de brottsutsatta. Frågor som rör den här typen av brottslighet är viktiga att lyfta och diskutera, och behöver ständigt aktualiseras. Därför fortsätter nu den bankgemensamma kampanjen "Svårlurad!" under september månad.

Syftet med kampanjen är, precis som förra gången, att sprida kunskap om olika typer av bedrägerier samt informera om hur du ska agera om en bedragare tar kontakt med dig, eller någon i din närhet, via sms, mejl eller i sociala medier. Ju mer du känner till om hur bedragarna agerar och hur det kan gå till, desto enklare är det att undvika att bli lurad. Med rätt kunskap kan du öka din motståndskraft mot bedrägerier, och genom att dela med dig av den kunskapen kan du även hjälpa andra.

Kampanjen kommer att synas på nationell nivå i bland annat TV, digitalt och i sociala kanaler samt på stortavlor runt om i landet, och kommer ha stort fokus på sms-bedrägerier denna gång. Kampanjen kommer pågå i tre veckor och under denna period kommer vi uppmärksamma detta budskap i exempelvis våra sociala medier.

Svenska Bankföreningens vd Hans Lindberg säger följande om den bankgemensamma kampanjen "Svårlurad!":

"Vi har sett att sms-bedrägerier har ökat markant. I höstens kampanj har vi därför lagt till konkreta tips och råd om hur man skyddar sig och sina närstående mot sms-bedrägerier."

Skydda dig mot sms-bedrägerier

En stor del av vår kommunikation idag sker digitalt via sms, vilket även inneburit att bedrägeri via sms ökat. Exempelvis använder myndigheter och företag sms för att skicka ut viktig information och olika former av bekräftelser. Detta utnyttjar bedragarna genom att manipulera telefonnummer så det ser ut att komma från din bank, en myndighet eller ett legitimt företag. Dessa bedrägerimeddelanden innehåller ofta en länk som du uppmanas att klicka på, eller ett nummer du ombeds att ringa.

Du kan minska risken att bli lurad genom att alltid läsa sms noggrant, inte klicka på länkar och vara uppmärksam på vem som är avsändare i sms:et.

Bli svårlurad

Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som försöker lura dig, men det finns en del saker du kan tänka på och göra för att inte bli lurad. Med kunskap är det lätt att bli svårlurad, och alla kan bli det.

Här är 3 tips för att bli mer svårlurad:

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt eller stressande.
  • Om du inte väntar samtal från en bank eller ett företag bör du vara försiktig med vilken information du lämnar ut.
  • När du använder e-legitimation, exempelvis BankID, kontrollera var du loggar in eller vad du skriver under.

Kom ihåg!

Vi från banken ringer aldrig upp dig spontant och utan anledning. Framför allt ber vi aldrig dig att lämna ut personliga uppgifter, koder eller annan personlig information. Om du misstänker att det är ett bedrägeriförsök ska du alltid lägga på luren.

Läs mer här

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn