Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Person sitter och skriver på datorn

Svårlurad! Ett initiativ mot bedrägerier

nyheter

Bedrägeriförsöken fortsätter att öka, och det har kommit att bli ett växande samhällsproblem. Men ju mer du känner till om hur bedrägeri kan gå till, desto lättare är det att undvika att bli lurad. Lägg på luren, logga inte in och lämna aldrig ut personliga uppgifter. Det är huvudbudskapen i informationskampanjen Svårlurad! som nu rullas ut över hela Sverige för att förhindra att fler människor utsätts för olika typer av bedrägerier.  


Bedrägerier där kriminella använder social manipulation för att lura till sig pengar och känslig information om bankkunder blir allt vanligare. Bakom brotten står ofta organiserade kriminella nätverk som i många fall riktar in sig på äldre personer. 


Nu har vi på Lån & Spar Bank tillsammans med Sveriges övriga banker och Svenska Bankföreningen tagit ett gemensamt initiativ för att uppmärksamma hur man kan skydda sig själv och närstående mot bedrägerier. 

En kampanj för att göra skillnad


Syftet med kampanjen Svårlurad! är att sprida kunskap och ge information om hur man ska agera om en bedragare ringer eller tar kontakt med dig via sms, mejl eller i sociala medier. Kampanjen kommer synas i TV, digitalt och i sociala medier. Det finns även en egen informationssida, svårlurad.se, på vilken bra och matnyttiga tips och råd samlats. Där kan du även läsa mer om kampanjen och hur du själv blir mer svårlurad, eller hjälper andra att bli det.


Svårlurad i korthet – viktiga budskap

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
     
  • Lämna inte ut lösenord eller koder till någon. När du använder e-legitimation, exempelvis BankID, kontrollera noggrant var du loggar in eller vad du skriver under.
     
  • Banker ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.

Kom ihåg!


Vi från banken ringer aldrig upp dig spontant och utan anledning. Framför allt ber vi aldrig dig att lämna ut personliga uppgifter, koder eller annan personlig information. Om du misstänker att det är ett bedrägeriförsök ska du alltid lägga på luren.

Läs mer här

·        Läs mer på vår informationssida 
 

·         Läs mer på Svårlurad.se 
 

·       Svenska Bankföreningens pressmeddelande

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn