Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar

Svårlurad! Ett initiativ av Sveriges banker

Vi är en del av, och står bakom, den bankgemensamma kampanjen ”Svårlurad!”.

Bli mer svårlurad!

Svårlurad! – En kampanj, och ett initiativ, för att göra skillnad

Bedrägeriförsöken ökar och metoderna förändras och förfinas hela tiden. Allt fler människor utsätts för bedrägerier via telefon, sms, mejl och sociala medier, och det har kommit att bli ett växande samhällsproblem.

Behovet av att informera om detta brett i samhället är stort. Därför har Sveriges banker, tillsammans med Svenska Bankföreningen, tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet. Initiativet syftar till att ge konkreta tips och information om hur du kan skydda dig själv och dina närstående mot bedrägerier.

Tillsammans skapar vi en tryggare vardag för alla!

Var uppmärksam! Bedragarna kan påstå att:

  • De ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto eller kort
  • Du har vunnit pengar
  • En närstående har råkat illa ut och behöver din hjälp
  • Du ska ladda ner en programvara för att förhindra en pågående virusattack
  • De kan hjälpa till med skatteåterbäringen.

Sveriges bankers initiativ mot bedrägerier

Så blir du svårlurad

Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som försöker lura dig, men det finns en hel del du kan göra för att bli svårlurad.

Men detta berör inte bara den som utsätts för bedrägeriförsök. Även som närstående kan du göra stor skillnad och vara ett bra stöd. Dela gärna med dig av din erfarenhet till den som inte har samma kunskap som du. Tillsammans skapar vi en tryggare vardag för alla.

svårlurad.se kan du ta del av tips och lära dig mer om vad du kan göra för att själv bli mer svårlurad, eller hjälpa andra att bli det. 

circles

Tips för att bli svårlurad

Det är lätt att bli svårlurad, och alla kan bli det. Här är några tips som kan vara till hjälp:

utropstecken

Var på din vakt vid spontana kontakter, och tänk på att bedrägeriförsök inte bara sker över telefon.

utropstecken

Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller på något vis konstigt.

utropstecken

När du använder e-legitimation, exempelvis BankID, kontrollera var du loggar in eller vad du skriver under.

utropstecken

Banken behöver inte din hjälp för att stoppa en pågående transaktion.

utropstecken

Om du använder säkerhetsdosa, tänk på att inte lämna ut svarskoder från den till någon annan.

Kom ihåg! Banken ringer aldrig upp för att be dig lämna ut personliga uppgifter, koder eller annan personlig information.

Ekonomiskolan

Mer om hur du undviker bedrägerier

3 vanliga bedrägerityper

SMS-bedrägerier

Det har blivit allt vanligare att bedragare använder sig av SMS-utskick för att komma över känslig och personlig information. Genom att manipulera telefonnummer får bedragna det att se ut som att meddelandet skickas från exempelvis din bank, Polisen eller någon annan myndighet. Ofta innehåller utskicken länkar du ombeds klicka på eller telefonnummer du uppmanas att ringa.

Kom ihåg att inte klicka på länkar i SMS och ring inte upp okända telefonnummer på någon annans uppmaning.

Läs mer

Telefonbedrägerier

En vanlig form av bedrägeri är att bedragarna ringer upp dig på telefon och påstår sig ringa från exempelvis din bank, Polisen, ett företag eller en myndighet. Många gånger försöker uppringaren stressa dig genom att påstå att du blivit utsatt för ett brott, eller hamnat i en akut situation som du måste hantera omgående.

Kom ihåg att aldrig lämna ut personliga uppgifter, koder så som svarskoder från säkerhetsdosa eller kortkoder, bankuppgifter eller annan personlig information. Lägg på om samtalet känns konstigt eller stressande.

Läs mer

Mejlbedrägerier

När bedragarna försöker lura dig via mejl är syftet många gånger att du ska klicka på länkar som leder dig vidare till förfalskade hemsidor, lämna ut koder och annan personlig information eller ladda ner och öppna en bifogad fil. På det viset kan bedragarna installera virus i din dator eller komma över annan känslig och privat information.

Kom ihåg att inte klicka på länkar eller öppna bifogade filer i mejl som du inte förväntar dig att få. Seriösa aktörer ber dig inte heller om personlig information via mejl.

Läs mer