När du ska betala på ditt blancolån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion

Vi firar 10 år som Lån & Spar Bank
nyheter
Nu i oktober är det 10 år sedan vi blev Lån & Spar Bank. För oss är det en betydelsefull händelse, och något vi vill uppmärksamma lite extra. Som ett led i och en del av vårt firande lät vi vår Sverigechef Pontus von Sydow resonera kring såväl dåtid som nutid och framtid.
Att vi funnits på, och varit en del av, den svenska bankmarknaden i 10 år är stort för oss. I vissa sammanhang är vi möjligen att betrakta som ett ganska ungt födelsedagsbarn, men vår historia och vår resa började faktiskt redan innan 2015. Dessutom sträcker sig våra rötter väldigt långt tillbaka i tiden. Vår danska ägarbank Lån & Spar har varit verksamma i Danmark sedan 1880-talet. Vi är helt enkelt en relativt ung aktör i Sverige, men med en stor erfarenhet och rik historia i vårt kära grannland.
Så gick det till – en resa med många ansikten
Även om vi nu uppmärksammar vårt 10-årsjubileum har vi varit verksamma längre än så, om än i något annorlunda form och under andra varumärken. Men den gemensamma nämnaren, och kärnan i vår verksamhet, har hela tiden varit att erbjuda förmånliga bankprodukter till privatkunder.
2006–2009
Vår resa mot det som idag är Lån & Spar Bank började redan 2006. Till en början var det ett så kallat joint venture (när två eller fler företag samäger och samarbetar i ett gemensamt bolag) tillsammans med den regionala banken Sparbanken Finn i södra Sverige. Då var konceptet att vända sig till fackföreningar och organisationer, och genom samarbeten med dessa erbjuda deras medlemmar förmånliga banktjänster.
Det första samarbetet var med den svenska lärarkåren, genom den ekonomiska föreningen Lärarnas inköpscentral (LIC).
2010–2014
År 2010 förändrades den sydsvenska bankmarknaden när sparbankerna Finn och Gripen gick samman och bildade Sparbanken Öresund. I samband med det tog den nya banken över som andra part i det pågående joint venture-samarbetet.
2015
Ungefär fem år senare, mellan år 2014 och 2015, ritades bankkartan om ytterligare en gång. Den förändringen öppnade upp och möjliggjorde för Lån & Spar att ta över den svenska verksamheten. Och så blev fallet. I oktober 2015 tog Lån & Spar över hela ägandet och är än idag vår ägarbank. Det blev det officiella startskottet på vår resa mot att bli en modern och helt digital bank för svenska privatkunder.
Lån & Spar Bank – dåtid, nutid och framtid
Vad säger då Sverigechef Pontus von Sydow om dåtid, nutid och framtid. Vi ställde några frågor till Pontus för att både ta pulsen på verksamheten, gräva djupare i vår historia som Lån & Spar Bank här i Sverige och prata framtid och framtidsdrömmar.
Vi börjar med en titt i backspegeln. Hur har Lån & Spar Banks 10-åriga resa sett ut, från starten 2015 fram till idag?
– Under de första 10 åren som Lån & Spar Bank i Sverige har verksamheten utvecklats genom ett successivt utökat produktsortiment och digitalisering av både kreditberedningssystem och kundresa. Detta i kombination med bland annat framgångsrika samarbeten för att distribuera och erbjuda privatkunder våra produkter och tjänster har lett banken till den position vi har idag. Vår ambition att verka för en bättre och sundare privatekonomi har hela tiden haft en central roll i verksamheten.
Lån & Spar Banks första år präglades av ett flertal samarbeten under olika varumärken. Under den här perioden var Villabanken, som vi drev i samarbete med Villaägarnas Riksförbund, ett de mer framträdande varumärkena. Med start från 2020 har fokus skiftat en aning och fullt ut varit på att etablera Lån & Spar Bank som varumärke i Sverige. Det har bland annat handlat om att positionera oss som en trygg och enkel men samtidigt digital och personlig bank.
"Vår ambition att verka för en bättre och sundare privatekonomi har hela tiden haft en central roll i verksamheten.” – Pontus von Sydow, Sverigechef Lån & Spar Bank
Ledstjärnan för vårt arbete har under alla år varit ett stort fokus på kundens behov. En av våra största drivkrafter är just kundnöjdhet och kundlojalitet, något som tydligt avspeglat sig i topplaceringar under flertalet år i Svenskt Kvalitetsindex årliga kundnöjdhetsmätning och i jämförelse med andra privatlåneaktörer.
Andra viktiga milstolpar för oss har varit lanseringen av Mobilbanken samt offentliggörandet av vårt samarbete med hypoteksbolaget Borgo under 2024. Samarbetet med Borgo innebär både att vi har blivit delägare i bolaget och att vi inom kort kan addera bolån i vårt produkterbjudande.
Hur har bankbranschen i stort förändrats under samma tidsperiod?
– Min bedömning är att bankbranschen genomgått en omfattande transformation under det senaste decenniet. Förändringen har primärt varit driven av digitalisering, nya regelverk och förändrade kundbeteenden. Den ökade digitaliseringen märks bland annat i form av användandet av mobila banktjänster och så kallad open banking, som genom PSD2 öppnat upp för tredjepartsaktörer att erbjuda finansiella tjänster via bankernas API:er.
Utöver det har nya aktörer såsom Fintech-bolag och nischbanker utmanat storbankerna med innovativa och kundnära lösningar. Parallellt med det har vi också sett samgåenden och uppköp, vilket är drivet av ökande krav på till exempel kapitaltäckning och effektivitet. På gott och ont har branschen dessutom mött en ökad reglering inom ett stort antal olika områden.
Om vi lyfter blicken och tittar på det samhälleliga planet har där också skett en del förändringar. Exempelvis har den generella samhällsutvecklingen med ett ökat fokus på hållbarhetsfrågor blivit en viktig faktor i både kreditgivning och investeringar. Minskad kontanthantering och kundernas förväntan på snabb och enkel service genom skräddarsydda banklösningar är ytterligare exempel på faktorer som påverkat banker, och format hela branschen.
Vilka möjligheter, och utmaningar, ser du inom den närmaste framtiden?
– I ett makroperspektiv kvarstår delvis utmaningarna i den svenska ekonomin, där återhämtningen från lågkonjunkturen tar något längre tid än önskat. Att öka investeringsviljan i svenska företag och återfå köpkraften i hushållen bör, enligt min mening, ligga högt på den politiska agendan. Detta i en kontext där oron i omvärlden är stor och höjda tullar inte underlättar en ekonomisk återhämtning. Makroutmaningarna får såklart även tydlig påverkan på bankbranschen.
Mer specifika utmaningar för bankbranschen, inom den närmaste framtiden, ligger bland annat i de fortsatta regleringarna av aktörer inom branschen. Ett exempel som sticker ut, och förväntas påverka distributionen av privatlån på den svenska marknaden, är kravet på låneförmedlare att bli banker eller kreditmarknadsbolag.
”En av våra stora möjligheter framåt är den kommande utökningen i vårt produkterbjudande, där vi gläds åt att inom kort få prata bolån med både befintliga och nya kunder.” – Pontus von Sydow, Sverigechef Lån & Spar Bank
Med förändringar kommer dock inte bara utmaningar utan också nya möjligheter, vilket vi gillar att omfamna. På Lån & Spar Bank är vi flexibla och har stor erfarenhet av utveckling och att anpassa oss till både rådande marknadsläge och kundernas krav och förväntningar. En av våra stora möjligheter framåt är den kommande utökningen i vårt produkterbjudande, där vi gläds åt att inom kort få prata bolån med både befintliga och nya kunder.
I ett större perspektiv ser även utvecklingen av AI-lösningar mycket intressant ut. Det är en förändring och utvecklingsresa som generellt skapar stora möjligheter, inte bara för banker och kreditinstitut utan för många andra i många olika branscher, företag och yrkesroller.
Om du får drömma stort, hur ser Lån & Spar Bank ut när det gått ytterligare ett decennium?
– Om vi tillåter oss att drömma både fritt och stort, och blickar fram mot år 2035, skulle Lån & Spar Bank kunna ha utvecklats till en av Sveriges mest innovativa och samhällsengagerade banker. En komplett bank med fortsatt starka erbjudanden till privatkunder och inte minst ett lojalitetsskapande medlemskundserbjudande.
”Jag ser också framför mig att Lån & Spar Bank har byggt vidare på målsättningen att vara en arbetsplats i världsklass…” – Pontus von Sydow, Sverigechef Lån & Spar Bank
Mobilbanken har tagit några ordentliga kliv in i framtiden och är sömlöst integrerad mot vardagen, genom till exempel kopplingar till arbetsgivaren, det smarta hemmet och elbilen. Allt för att optimera privatekonomin i realtid.
Jag ser också framför mig att Lån & Spar Bank har byggt vidare på målsättningen att vara en arbetsplats i världsklass, med en stark kultur tydligt förankrad i bankens värderingar.
Och till sist. Den kanske viktigaste frågan av alla. Hur ska Lån & Spar Banks 10-årsdag firas?
– Vi funderade först på att hyra in Beyoncé, men hon var upptagen, så vi nöjer oss med tårta, skratt och kanske en liten överraskning eller två. Det blir ett firande i vår stil; personligt, hjärtligt och med fokus på det viktigaste – våra kunder och medarbetare. Och ja, det ryktas om ballonger.