Inga resultat hittades.

Nyhet

Nya regler vid kortköp

Nya_regler_kortbetalningar

Den 1 november 2020 införs nya regler för kortbetalningar i fysiska butiker och på andra säljställen. De nya reglerna innebär att du inte längre har möjlighet att godkänna dina kortköp med legitimation och signatur. Syftet med förändringen är att minska risken för bedrägerier och ytterligare stärka säkerheten vid betalningar med kort.

Krav på pinkod

Efter 1 november krävs att dina kortköp verifieras med tillhörande pinkod. Försök att genomföra köp med signatur kommer inte att godkännas. Därmed blir det nu ännu viktigare att du kan din personliga kortkod. Kommer du inte ihåg koden till ditt Lån & Spar Bank Mastercard är du välkommen att kontakta Kundservice för att beställa en ny.

Den förändring som de nya reglerna innebär grundar sig i ett beslut av Europeiska Bankmyndigheten (EBA) och omfattar alla svenska kortutgivare. Beslutet är ett resultat av att signatur som verifieringsmetod inte längre anses vara tillräckligt säker vid identifiering av kund.

Blipp-köp fungerar som vanligt

Kontaktlösa kortbetalningar, så kallade blipp-köp, påverkas inte av förändringen och kommer fortsatt att fungera som vanligt. Framöver kan du dock bli ombedd att ange din pinkod oftare när du blippar ditt kort i butik. 

Frågor?

Om du har glömt din pinkod eller har andra frågor kring kortförändringen är du välkommen att kontakta oss på Kundservice. Ring 040-205 600 eller skicka ett meddelande i Internetbanken. Vi finns här för dig!

Läs även

Stärkt säkerhet vid betalningar

 

Fler nyheter

LSB_fyller_5år
Vi firar 5 år
SKI_kundnöjdhet
Vad tycker du om oss?
Utökat samarbete kring försäkringar
Villabanken blir Lån & Spar Bank

Kontakta oss

Vår kundservice har öppet helgfria vardagar, kl. 08.00-17.00.

Ring oss: 040-205 600

Skriv till oss: info@lsb.se