Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar

Skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerierna ökar ständigt och är idag ett stort samhällsproblem. Bedragarna ligger ofta steget före och förfinar hela tiden sina metoder för att luras. Allt fler utsätts för bedrägeriförsök via telefon, SMS, mejl och sociala medier, men det finns sätt att skydda sig. Här samlar vi tips som kan göra din bankvardag säkrare och öka din motståndskraft mot bedrägerier.

Person kollar på sitt kort, mobil och dator
En kvinna hjälper en äldre herre med ett datorärende

Säker bankvardag

Bedragarna är ofta skickliga och det kan vara svårt att genomskåda deras försök att luras. Även om det är svårt att skydda sig helt finns det en del du kan göra för att bli svårlurad. Det viktigaste är att du är på din vakt. Fler konkreta tips finner du i våra artiklar nedan.

Så skyddar du dig mot bedrägerier på nätet

Så skyddar du ditt BankID

Så skyddar du bankkontot mot cyberattacker

Så skyddar du de äldre från bedrägeri

 

En äldre kvinna i sitt hem

Ett initiativ mot bedrägerier

Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som försöker lura dig. Lär dig mer om vilka typer av bedrägerier du kan bli utsatt för och hur du ska göra för att skydda dig.

Undvik att bli lurad!

utropstecken

Klicka inte på länkar i mejl om du inte med säkerhet vet vem avsändaren är, och ring inte upp okända telefonnummer på någon annans uppmaning.

utropstecken

När du använder e-legitimation, exempelvis BankID, kontrollera var du loggar in eller vad du skriver under.

utropstecken

Lämna inte ut personliga uppgifter, lösenord och andra koder om någon begär det.

utropstecken

Tänk på att bedragarna kan påstå sig ringa från Polisen, din bank, ett företag eller en myndighet, eller påstå sig vara en närstående som behöver hjälp.

utropstecken

Håll dig informerad om bedrägerier och var vaksam på nya metoder som kan påverka dig och dina närstående.

Spärra kort

Om du misstänker att du blivit lurad och att någon obehörig har tillgång till dina kortuppgifter eller din PIN-kod ska du spärra ditt kort omedelbart. Ring Spärrservice. Öppet dygnet runt alla dagar i veckan.

Ring 040-205 698   

Från utlandet:  +46 (0)40 205 698