Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar

Skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerierna ökar ständigt och är idag ett stort samhällsproblem. Bedragarna ligger ofta steget före och förfinar hela tiden sina metoder för att luras. Allt fler utsätts för bedrägeriförsök via telefon, SMS, mejl och sociala medier, men det finns sätt att skydda sig. Här samlar vi tips som kan göra din bankvardag säkrare och öka din motståndskraft mot bedrägerier.

Säker bankvardag

En kvinna hjälper en äldre man med sin bankvardag

Bedragarna är ofta skickliga och det kan vara svårt att genomskåda deras försök att luras. Även om det är svårt att skydda sig helt finns det en del du kan göra för att bli svårlurad. Det viktigaste är att du är på din vakt. Fler konkreta tips finner du i våra artiklar nedan.

Någon skriver på sin laptop

 

Så skyddar du dig mot bedrägerier på nätet

För att skydda sig mot bedrägerier på nätet är det viktigt att vara vaksam och medveten om de olika metoder som bedragare använder. Många bedrägerier sker via telefon, sms, mejl och sociala medier, där bedragarna försöker få tillgång till personliga uppgifter eller ekonomisk information genom att utge sig för att vara någon annan. Det är viktigt att inte klicka på okända länkar, lämna ut personliga koder eller annan känslig information om du inte är säker på avsändarens identitet​.

Fler konkreta tips på hur du skyddar dig mot bedrägerier på nätet hittar du här

 

BankID är öppnat på mobilen.Så skyddar du ditt BankID

Att skydda sitt BankID är betydande då det är en digital nyckel till dina mest känsliga och personliga tjänster, såsom bankkonton. För att skydda ditt BankID bör du vara uppmärksam på att aldrig dela dina personliga koder eller bankuppgifter och logga endast in med ditt BankID på egna initiativ. 

Läs fler tips på hur du skyddar ditt BankID

Någon verifierar sitt lösenord på laptopen via telefonen.

 

Så skyddar du bankkontot

Självskydd av ditt bankkonto är avgörande för att undvika cyberattacker och bedrägerier. Starka lösenord, tvåfaktorsautentisering och regelbunden mjukvaruuppdatering är centrala för att stärka säkerheten. Att vara vaksam mot phishing-försök och undvika osäkra nätverk är ytterligare åtgärder för att skydda ditt bankkonto mot cyberhot.

Läs mer om att skydda bankkontot

Någon utsätts för phishing på mobilen.

 

Så undviker du spoofing och bedrägerier

Spoofing är en teknik där en angripare maskerar sin identitet och utger sig för att vara någon annan. Bedrägerimetoden förekommer via sms, mejl eller telefonsamtal. 

För att undvika att bli lurad av spoofing är det klokt att vara misstänksam mot oväntade meddelanden som kräver omedelbara åtgärder eller känslig information. Det är även viktigt att vara försiktig med att klicka på länkar eller öppna bilagor från okända avsändare för att undvika att utsättas för skadlig programvara.

Läs mer om hur du kan undvika spoofing och bedrägerier

En äldre man knappar på sin mobil.

 

Skydda de äldre från bedrägeri 

Äldre personer är ofta måltavlor för bedrägeri på grund av sin sårbarhet och brist på digital kompetens. Genom att uppmuntra öppen kommunikation och erbjuda stöd för att hantera misstänkta bedrägerier kan vi bidra till att säkra äldres ekonomiska välbefinnande och trygghet. 

Klicka här för att läsa hur du kan skydda äldre från bedrägerier

En äldre kvinna i sitt hem

Ett initiativ mot bedrägerier

Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som försöker lura dig. Lär dig mer om vilka typer av bedrägerier du kan bli utsatt för och hur du ska göra för att skydda dig.

Undvik att bli lurad!

utropstecken

Klicka inte på länkar i mejl om du inte med säkerhet vet vem avsändaren är, och ring inte upp okända telefonnummer på någon annans uppmaning.

utropstecken

När du använder e-legitimation, exempelvis BankID, kontrollera var du loggar in eller vad du skriver under.

utropstecken

Lämna inte ut personliga uppgifter, lösenord och andra koder om någon begär det.

utropstecken

Tänk på att bedragarna kan påstå sig ringa från Polisen, din bank, ett företag eller en myndighet, eller påstå sig vara en närstående som behöver hjälp.

utropstecken

Håll dig informerad om bedrägerier och var vaksam på nya metoder som kan påverka dig och dina närstående.

Spärra kort

Om du misstänker att du blivit lurad och att någon obehörig har tillgång till dina kortuppgifter eller din PIN-kod ska du spärra ditt kort omedelbart. Ring Spärrservice. Öppet dygnet runt alla dagar i veckan.

Ring 040-205 698   

Från utlandet:  +46 (0)40 205 698