Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

Läs mer

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Tjej skyddar sitt bankid på mobiltelefonen

Så skyddar du ditt BankID

ekonomiskolan

I takt med att allt fler tjänster digitaliseras underlättar användningen av BankID mångas vardag. Men den ökade användningen har också väckt bedragarnas intresse. Därför är det bra att veta hur du hanterar dina bankuppgifter säkert och vad du ska tänka på för att skydda dig mot BankID-bedrägeri.

Antalet bedrägerier där e-legitimation eller annan personlig information kapas har ökat i takt med digitaliseringen. Det kan handla om att du på olika sätt blir lurad att ange dina person- och bankkortsuppgifter eller blir uppmanad att logga in med ditt BankID. Bedragaren kan sedan använda informationen för att köpa varor på internet, föra över pengar från ditt konto eller ta lån i ditt namn. För att du ska kunna skydda dig så bra som möjligt har vi sammanställt fyra punkter som är bra att tänka på.

1. Var uppmärksam

Till att börja med är det alltid bra att utgå från det sunda förnuftet och vara särskilt uppmärksam när du blir ombedd att ange dina bankkortsuppgifter, personliga koder eller logga in med ditt BankID. Vem vill ha uppgifterna, i vilket sammanhang och varför? Har du själv ringt upp personen som ber dig logga in eller är det du som blivit kontaktad? Kom ihåg att banken aldrig ringer upp dig och frågar efter dina lösenord, kortnummer eller andra kunduppgifter.

2. Skydda dina personliga uppgifter

Tänk på att information om bankkort eller konton är personlig och att ditt BankID är jämförbart med ett pass, körkort eller annan fysisk legitimationshandling. Skydda därför dessa uppgifter på samma sätt som du skyddar dina kort i plånboken och din legitimation. Var noga med att inte skicka ditt personnummer och dina lösenord via mejl eller sms. Lämna inte heller ut dessa uppgifter på telefon eller via länkar du fått från okända avsändare.

3. Se över ditt försäkringsskydd

Se över din hemförsäkring och ta reda på om den innehåller något id-skydd eller inte. Allt fler försäkringsbolag väljer idag att ha den formen av skydd som standard i sina hemförsäkringar. Kontrollera också vad det innebär för just dig. Om du skulle behöva ett bättre skydd kan det vara bra att känna till att det finns företag som är specialiserade på just id-skydd.

4. Anslut dig till digital brevlåda

Det är också bra att ansluta sig till digitala kreditupplysningstjänster eller digitala brevlådor. På så sätt får du snabbt reda på om någon annan försökt ansöka om lån eller krediter med dina personuppgifter.

Polisens hemsida kan du läsa mer om vad en id-kapning innebär och ta del av en checklista över hur du skyddar dig på bästa sätt.

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn