Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
test

Sverigechefen för Lån & Spar Bank summerar 2022

nyheter

Oscar Thasén, Sverigechef för Lån & Spar Bank, summerar året som gått i vår årskrönika. I krönikan berättar Oscar bland annat om hur inflationen och de stigande räntekostnaderna har påverkat oss under det gångna året. Han delar även med sig av sina tankar kring hur året har varit för Lån & Spar Bank och vad vi kommer ha fokus på under 2023.

Året börjar lida mot sitt slut och det är dags att stanna upp, reflektera och ladda upp inför nästa år. Men innan vi gör det, en kort återblick på året som gått. 2022 är ett år som präglats av ett flertal omvälvande händelser som vi kommer minnas för lång tid framöver. I början av året var följderna av pandemin påtagliga med negativa effekter på de globala leveranskedjorna – som skapade kraftiga förseningar för ett stort antal produkter. Den 24 februari inledde Ryssland sitt anfallskrig mot Ukraina, en humanitär katastrof som berör och samtidigt skapar tydliga följdeffekter för stora delar av världen.

2022 är också året då hög inflation påverkat oss alla. Kraftigt stigande priser på mat, energi och bränsle har en stor påverkan på privatekonomin. Den svenska Riksbanken har, i likhet med sina internationella motsvarigheter, agerat kraftfullt för att stävja en långvarig hög inflation och i fyra omgångar höjt styrräntan med totalt 2,5 %-enheter. Detta har haft en påverkan på hushållens räntekostnader, men samtidigt inneburit tydliga prisfall på såväl bostadsmarknaden som de globala börserna.

Snabbt stigande levnadsomkostnader och en ökad risk att drabbas av oförutsedda utgifter understryker tydligt värdet av att ha en plan för att hantera svängningarna i privatekonomin. Det kan röra sig om allt i från att elräkningen blir fem gånger dyrare än förväntat, värmepumpen går sönder eller att någon i familjen blir allvarligt sjuk.

Under det gångna året har vårt stora fokus varit trygghet. Mer specifikt har vi förbättrat såväl vårt Låneskydd som vår Kortförsäkring. Låneskyddet täcker sedan våren även kostnaden för lånet om du blir sjukskriven på grund av psykisk ohälsa – en av vår tids stora folksjukdomar. Vi har även lanserat vårt erbjudande inom försäkring av bostaden och bilen. Detta för att på bästa möjliga vis kunna hjälpa dig till en bättre privatekonomi. Under det kommande året kommer vi bland annat fokusera på utveckling av våra digitala tjänster för att göra det enklare för dig att vara kund hos oss.

Under året har vi haft förmånen att välkomna rekordmånga nya kunder till oss. Jag tackar för förtroendet att ni valt oss. I början av december publicerade Svenskt Kvalitetsindex resultatet från årets kundnöjdhetsundersökning, där vi hamnade på en andraplats. Vi uppskattar verkligen alla fina omdömen och kommentarer som visar vad ni kunder tycker om oss. Era synpunkter är en viktig del i vårt ständiga förbättringsarbete, och en förutsättning för att vi ska kunna skapa en fantastisk bankupplevelse för framtiden.

Gott nytt år!

 

Hälsningar,

Oscar Thasén

Sverigechef

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn