Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

Läs mer

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Tjej står och betalar i kassan med kreditkort

Nya regler vid kortköp

nyheter

Den 1 november 2020 införs nya regler för kortbetalningar i fysiska butiker och på andra säljställen. De nya reglerna innebär att du inte längre har möjlighet att godkänna dina kortköp med legitimation och signatur. Syftet med förändringen är att minska risken för bedrägerier och ytterligare stärka säkerheten vid betalningar med kort.

Krav på pinkod

Efter 1 november krävs att dina kortköp verifieras med tillhörande pinkod. Försök att genomföra köp med signatur kommer inte att godkännas. Därmed blir det nu ännu viktigare att du kan din personliga kortkod. Kommer du inte ihåg koden till ditt Lån & Spar Bank Mastercard är du välkommen att kontakta oss för att beställa en ny.

Den förändring som de nya reglerna innebär grundar sig i ett beslut av Europeiska Bankmyndigheten (EBA) och omfattar alla svenska kortutgivare. Beslutet är ett resultat av att signatur som verifieringsmetod inte längre anses vara tillräckligt säker vid identifiering av kund.

Blipp-köp fungerar som vanligt

Kontaktlösa kortbetalningar, så kallade blipp-köp, påverkas inte av förändringen och kommer fortsatt att fungera som vanligt. Framöver kan du dock bli ombedd att ange din pinkod oftare när du blippar ditt kort i butik. 

Frågor?

Om du har glömt din pinkod eller har andra frågor kring kortförändringen är du välkommen att kontakta oss. Ring 040-205 600 eller skicka ett meddelande i Internetbanken. Vi finns här för dig!

Läs även

Stärkt säkerhet vid betalningar

 

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn