Hur kan vi hjälpa dig?

Frågor & svar

Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar

Vad händer om (eller när?) en kund avlider?

Om kund avlider ser processen ut så här:

1.    I samband med att vi får uppgift från Skatteverket om att kund har avlidit beställer vi ett kapital- och räntebesked som visar hur engagemanget ser ut per dödsdagen. Beskedet skickas ut per post till adressen där den avlidne var skriven. Har kund haft ett Låneskydd så bör efterlevande, förslagsvis den som handhar dödsboet göra en skadeanmälan till Gjensidige, aktuell blankett finns på vår hemsida.  

2.    När bouppteckningen är klar kommer den tillhanda oss i första hand genom att vi inhämtar den via Skatteverket och i andra hand kan den som hanterar dödsboet skicka in den till oss. Vi gör månadsvis en kontroll över om det finns någon bouppteckning att inhämta. Dödsbodelägare eller den som företräder dödsboet får gärna meddela oss att bouppteckningen är färdigställd, detta för snabbare hantering av ärendet. Det går bra att meddela detta på 040-205 600.

3.    När vi kan se att bouppteckningen är klar så kommer vi skicka ut ett brev till dödsboet med vad hantering som gäller med det engagemang som kvarstår. Detta som en påminnelse om vad som behöver göras/kommer hända.