Att jämföra låneskydd

I dag erbjuder många banker och kreditgivare sina kunder någon form av låneskyddsförsäkring. Avsikten med den typen av försäkringar är att de ska täcka dina lånekostnader när du till exempel blir sjukskriven eller arbetslös. Men är det verkligen nödvändigt att teckna en sådan försäkring och vad ska du i så fall tänka på när olika låneskydd ska jämföras?

Låneskydd din säkerhet

Hur ska jag tänka?

Det finns en del saker som är bra att ta hänsyn till om och när en låneskyddsförsäkring ska tecknas eller jämföras. Men att veta vad som är viktigt att titta närmare på kan däremot kännas svårt. Frågorna är ofta många och svaren inte alltid helt enkla att hitta.

Tanken med försäkringen är att den ska betala ditt lån vid oförutsedda händelser. En bra tumregel är därför att det är din ekonomiska buffert som avgör. Har du ingen, eller en liten, buffert kan det vara klokt att teckna ett låneskydd.

Dina behov styr

Till att börja med ska du alltid utgå från dig själv och de behov som just du har. Beroende på hur din ekonomi och familjesituation ser ut kommer också dina krav på och ditt behov av en låneskyddsförsäkring att variera.

Här kan det vara särskilt bra att fundera kring vad som är viktigt för dig. Vill du till exempel inte att din familj ska drabbas i allt för stor utsträckning om din vanliga inkomst uteblir? Då kan ett låneskydd vara ett bra komplement till ditt övriga försäkringsskydd. Det kan kännas som en självklarhet men det är viktigt att sätta sig ner och tänka igenom vilka scenarier som kan inträffa i framtiden och vilken trygghet du då vill ha.

Läs och jämför villkoren

Att läsa villkor kanske varken är roligt eller enkelt, men det ger dig en nödvändig förståelse för vad en försäkring innebär och hur den skiljer sig från andra alternativ. Det sägs ofta att kunskap är makt och i det här fallet stämmer det. När du läser villkoren får du en god helhetsbild av hur produkten fungerar och vilket skydd den ger dig.

Det som bland annat är bra att fokusera på är i vilka fall försäkringen gäller. Ett låneskydd bör ge dig ersättning om du skulle bli arbetslös, sjukskriven eller behöva vårda nära anhörig. Ta även reda på vilka kvalificerings- och karenstider som är aktuella. Dessa påverkar nämligen om och när du kan utnyttja din försäkring. I regel ska både kvalificerings- och karenstiden vara så kort som möjligt.

Våga ställa frågor

Om det är något du inte förstår ska du inte vara rädd för att fråga. Villkor och annan tillgänglig produktinformation kan vara svåra att förstå. Därför är det viktigt att du vågar ställa alla frågor du har. Ett tips är att markera den information som är otydlig och skriva ner alla dina funderingar innan du kontaktar banken eller kreditgivaren som erbjuder låneskyddet. Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor och att det alltid är bättre att fråga en extra gång.

Priset är inte det viktigaste

Priset kallas ibland också premie. Ofta är det just eventuella prisskillnader som är det enklaste att jämföra. Vanligen kostar en låneskyddsförsäkring mellan 6-10% av den månadskostnaden du försäkrar.

Självklart har priset betydelse, men det är inte alltid det viktigaste. Tänk på att en högre premie inte per automatik innebär bättre villkor. För att hitta ett bra låneskydd ska du alltid läsa villkoren först. Det är inte bara priset som avgöra om försäkringen verkligen passar dig och dina behov.

Hur ska jag göra?

Det är ofta bra att ha den extra tryggheten som en låneskyddsförsäkring ger. Därför erbjuder även vi ett låneskydd med vilket du försäkrar dina lånekostnader hos oss. Skulle du teckna ett nytt lån får du försäkringen kostnadsfritt i tre månader. Passar den inte dig kan du självklart tacka nej eller säga upp den.

Med det sagt ska du alltid utgå från dig själv, dina behov och din livssituation. För även om fördelarna kan kännas övertygande så är det viktigt att du väljer en försäkring som passar dig. Och kom ihåg att läsa villkoren och ställa frågor om du inte förstår. Det ger dig kunskap som du kommer att ha nytta av.

 

 

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje vardag mellan kl 8.00-17.00.

Mer från Ekonomiskolan

Ska vi hjälpa dig?

Vi finns här för dig om du har frågor eller funderingar. Du är välkommen att ringa oss på telefon 040-205 600 mån–fre kl. 09:00–17:00 eller mejla info@lsb.se

Spärra ditt kort

Har du förlorat, eller misstänker att du förlorat, ditt kort? Ring oss så spärrar vi ditt kort. Öppet dygnet runt.

  • Telefon: 040-205 698
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Kundservice

Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna nedan – men du kan också höra av dig till oss.

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje dag kl 08.00-17.00.

  • Telefon: 040-205 600
  • Mån - fre: 08.00 - 17.00
  • Lör - sön: Stängt
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 600