När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.
Hjälpsektion
Så kan du undvika spoofing och bedrägerier
Bedrägerier via telefon, mejl eller sms är tyvärr vanligt förekommande idag. Vid spoofing kan bedragaren exempelvis låtsas vara din bank på ett så övertygande sätt att det är svårt att förstå att du blir utsatt för ett bedrägeri. I den här artikeln går vi in på vad spoofing är och delar med oss av några viktiga tips på hur man kan undvika spoofing och andra typer av bedrägerier.
Vad är spoofing?
Så, vad är då spoofing? Jo, spoofing är en teknik för bedrägeri som går ut på att bedragaren förfalskar eller manipulerar information för att vilseleda den som blir utsatt. Ordet kommer från engelskans “spoof”, som betyder “en parodi som intill förväxling liknar sin förebild”. Några vanliga typer av spoofing är:
- E-post-spoofing – bedragaren manipulerar sin e-postadress för att få det att se ut som att meddelandet kommer från en betrodd avsändare.
- Förfalskad webbplats – bedragaren skapar en falsk webbplats som ser helt legitim ut, för att lura användaren att lämna ut känslig information.
- Telefon-spoofing – Bedragaren manipulerar samtalsinformationen för att få det att se ut som att samtalet eller sms:et kommer från en annan källa.
Ofta handlar det om att bedragaren vill att du ska uppge känsliga uppgifter, som exempelvis inloggningsuppgifter till din internetbank, för att därigenom kunna komma åt dina konton. Det är därför viktigt att vara förberedd och göra det du kan för att undvika att drabbas av spoofing och andra typer av bedrägerier.
Så kan du undvika spoofing och bedrägerier
Genom en kombination av medvetenhet, försiktighet och olika säkerhetsverktyg går det att öka ditt skydd mot spoofing och bedrägerier. Här går vi igenom några viktiga steg och tips för att undvika att drabbas.
Var uppmärksam och medveten
Det viktigaste sättet att skydda sig är genom att läsa på och vara medveten om hur bedrägerier kan ske. Bara genom att läsa denna artikel och kunna svara på frågan “vad är spoofing” blir du mer uppmärksam och vaksam, vilket är ett bra första steg.
Dubbelkolla avsändaren
Även om spoofing-bedragare ofta är skickliga på att få det att verka som att de kommer från en säker källa, brukar det oftast gå att hitta tecken som avslöjar bluffen. I ett e-postmeddelande bör du alltid kontrollera om avsändaradressen verkligen är helt korrekt. Om en person i ett samtal, sms eller e-postmeddelande ber dig om personlig information bör du alltid bli misstänksam.
Klicka inte på länkar
Om du inte känner igen avsändaren eller förväntar dig ett meddelande med en länk bör du aldrig klicka på den. Detsamma gäller bifogade filer. Även om länken eller filen ser korrekt ut kan den vara skadlig.
Använd säkerhetsverktyg där det är möjligt
Många e-posttjänster har filter som hjälper till att identifiera misstänkta meddelanden – slå på dessa. Använd också andra digitala säkerhetsverktyg när du kan, som antivirusprogram och anti-malware verktyg. Säkerhetskopiera också dina system regelbundet för att se till att de kan återställas om något skulle hända.
Uppdatera mjukvara
Ett sätt att göra sina digitala verktyg mer säkra är att alltid se till att ha den senaste versionen installerad. Många av dessa uppdateringar innehåller nämligen inbyggda säkerhetsförbättringar mot aktuella hot som gör det svårare för bedragare att nå fram.
Använd säkra lösenord
Ett gammalt knep som många säkert redan är väl medvetna om är att skapa och använda säkra lösenord. Att hålla reda på alla krångliga, unika lösenord är däremot svårt, men där erbjuder många webbläsare lösenordshanterare som är både säkra och smidiga.
Uppge aldrig känslig information på begäran
Om någon tar kontakt med dig för att be dig lämna ut personlig eller känslig information bör du alltid vara skeptisk. Be istället om att få ringa upp och sök själv fram telefonnummer till den aktuella instansen. Dina lösenord, som koden till BankID, ska du aldrig uppge för någon annan - oavsett vem som frågar.
Om du har blivit utsatt
Vi på Lån & Spar Bank begär aldrig att du ska lämna ut uppgifter om kort, koder, konto- eller lånenummer via e-post eller sms. Om du tror att du har blivit utsatt för ett bedrägeri, kontakta oss eller den aktuella banken så fort som möjligt och gör en polisanmälan.