Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Person betalar via internet

Stärkt säkerhet vid kortköp på internet

nyheter

Från och med januari 2021 gäller nya och skärpta regler vid kortköp på distans. Reglerna ställer bland annat krav på att kortbetalningar på internet sker med så kallad stark kundautentisering. Detta innebär att de kortköp som omfattas nu även behöver verifieras med till exempel ett Mobilt BankID. 

Syftet med de nya reglerna är främst att göra betalningar med kort säkrare samt minska risken för kortbedrägerier. 

Hur påverkas du?

De nya reglerna innebär att digitala kortbetalningar behöver ske med stark kundautentisering. För dig som har ett Lån & Spar Bank Mastercard innebär det en uppdaterad och något förändrad verifieringsmetod i samband med kortköp på internet. Vid köptillfället kommer du, utöver att ange dina kortuppgifter, bli ombedd att godkänna köpet med ditt BankID. Om du inte har möjlighet att verifiera aktuellt köp med BankID kan transaktionen ej genomföras. Har handlaren inte stöd för säkra kortbetalningar finns det också en risk att ditt kortköp inte kan genomföras.

Det finns dock vissa transaktioner och transaktionstyper som kan komma att undantas från kravet om stark kundautentisering och legitimering med BankID. Exempel på sådana transaktioner är köp som understiger ett visst belopp (i nuläget 30 euro) samt återkommande prenumerationsbetalningar där summan är densamma vid varje betalningstillfälle (kan påverka prenumerationstjänster som exempelvis HBO Nordic, Netflix, Viaplay och Spotify). Kom dock ihåg att dessa transaktioner inte per automatik kommer att undantas från kravet på stark kundautentisering. 

Frågor?

Om du har frågor kring säker internethandel och ny verifieringsmetod vid kortköp på internet är du välkommen att höra av dig till oss. Ring 040-205 600 eller skicka ett meddelande i Internetbanken. Vi finns här för dig!

Läs även

Nya regler om stark kundautentisering

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn