Så skyddar du dig mot bedrägerier på nätet

Allt fler köp sker på nätet – en trend som syns även i julhandelns försäljningssiffror online och som ständigt slår nya rekord. Med ökad handel ökar dock också risken att du får din identitet kapad på nätet. Så här gör du för att skydda dig mot bedrägerierna.

E-handeln är numera en naturlig del av våra konsumtionsvanor och detsamma gäller julhandeln. Enligt rapporten E-barometern 2017 förväntas var tredje julklapp köpas på nätet i år – den högsta siffran någonsin. Under e-handelsåret 2016 ökade julklappsköpen på nätet med 24% jämfört med året innan.

När du handlar på nätet använder du ibland ditt BankID, som är en elektronisk legitimation. Trots bankernas, betaltjänsternas och myndigheters arbete med att minska riskerna för bedrägeri är det tyvärr fortfarande lätt att bli lurad.

Undvik dessa vanliga misstag under julhandeln

  • Kontrollera alltid vem du legitimerar dig hos, så att det verkligen är den part du förväntar dig.
  • Om du använder en webbtjänst – kontrollera att du befinner dig i rätt tjänst så att ingen tagit dig till en falsk webbsida.

Bedrägerier kan inträffa om någon sett din säkerhetskod, ofta utan din vetskap. Se till att den inte kommer ut. Håll den hemlig och lämna aldrig ut den till någon annan. Skulle någon exempelvis ansöka om ett lån med hjälp av ditt BankID så är du som hålls ansvarig eftersom du uppgav säkerhetskoden.

Det är även värt att vara på sin vakt om någon annan person uppmanar dig att starta och använda ditt BankID. Bedragare kan kontakta dig via telefon, Facebook eller någon meddelandetjänst och utge sig för att vara från ett legitimt företag. Sedan lurar de dig att logga in i en e-tjänst med ditt BankID. Läs noga texten som står i den ruta som kommer upp när du ska skriva under med ditt BankID, så att du verkligen godkänner eller beställer någonting du vill ha. Detta är ofta en riskfaktor.

4 tips för bättre säkerhet på nätet i jul

  • Tänk efter vad du gör på sociala medier. Lämna inte ut detaljerad information om dig själv. Om någon som påstår sig vara en vän ber om hjälp via chatt: Ring upp och ställ kontrollfrågor!
  • Var försiktig med att använda ditt BankID i situationer där du själv inte tagit initiativ till relationen, till exempel om du blir kontaktad och ombedd att identifiera dig med ditt BankID.
  • Om du tappat eller förlorat bort en identitetshandling – polisanmäl och spärra den hos den som utfärdat den. Det gäller även ditt BankID! Tänk också på att spärra ditt BankID om någon kommit över din kod till det.
  • Använd inte förutsägbara lösenord som exempelvis 1234 eller siffror i ditt person- eller telefonnummer! Byt lösenord med jämna mellanrum – kanske är det dags inför årets julhandel?

Läs mer om hur du kan förvalta dina besparingar smart i jul – här är 5 tips på hur du förbättrar din privatekonomi.

Använd ditt kort på ett säkert sätt i julhandeln

För att undvika att råka ut för bedrägerier gäller det att du är försiktig med och skyddar dina kortuppgifter. Det gäller både vid vanliga fysiska köp med kortet och när du använder ditt kort för att handla på internet.

Phishing, eller nätfiske, är en olaglig metod att lura innehavare av bankkonton och andra elektroniska resurser att uppge kreditkortsnummer, lösenord eller annan känslig information. Nätfiske fungerar ofta som ett mejl som ser ut att komma från en bank eller ett kreditkortsbolag. Din bank eller ditt finansinstitut skulle aldrig fråga efter ditt kortnummer eller din PIN-kod via e-post eller telefon.

För att undvika phishing ska du aldrig lämna ut personlig ekonomisk information över internet. Använd en säker webbplats när du anger ditt kortnummer. Klicka inte på länkar i mejl. Gör det istället till en vana att ange webbadresser till banker, nätbutiker eller auktioner manuellt.

Om du misstänker bedrägeri

Om ditt bank- eller kreditkort blir borttappat eller stulet, kontakta genast banken eller finansinstitutet som utfärdade kortet. Din kortutgivare kommer vilja utfärda ett nytt kort till dig och spärra det gamla kortet. Kontrollera med kortutgivaren så att ingen adressändring har gjorts på ditt kort. Om du fortfarande har kvar ditt kort, men någon har använt det för att göra icke godkända inköp, ring din kortutgivare för att rapportera bedrägeriet och be om ett nytt kort.

För att öka kortsäkerheten och förhindra att du utsätts för bedrägeri

  • Signera ditt kort direkt när du får det.
  • Förstör och kasta kopior på kvitton, flygbiljetter eller andra dokument som visar dina kortnummer.
  • Memorera din PIN-kod.
  • Lämna inte ut någon information om ditt kort eller dina konton.

Mer från Ekonomiskolan

Ska vi hjälpa dig?

Välkommen att ringa kundservice på 040-205 600
mån-fre kl 09.00-17.00 eller mejla info@lsb.se

Ring oss

040-205 600
Mån - Fre: 09.00 - 17.00
Lör - Sön: Stängt

Spärra kort

Telefon: 040-205 698
Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje vardag mellan kl 9.00-17.00.

Spärra ditt kort

Har du förlorat, eller misstänker att du förlorat, ditt kort? Ring oss så spärrar vi ditt kort. Öppet dygnet runt.

  • Telefon: 040-205 698
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 698

Kundservice

Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna nedan – men du kan också höra av dig till oss.

Ring oss

Välkommen att ringa oss! Vår kundservice har öppet varje dag kl 9.00-17.00.

  • Telefon: 040-205 600
  • Mån - fre: 09.00 - 17.00
  • Lör - sön: Stängt
  • Från utlandet: +46 (0)40 205 600