Hjälpsektion

CHAT CLOSED

Har du en fråga?

Vanliga frågor & svar

När du ska betala på ditt lån gör du, varje månad, en kontoöverföring till ditt Servicekonto i Lån & Spar Bank. Ett tips är att skapa en stående överföring från din ordinarie bank till ditt servicekonto.

Läs mer

Vi betalar vanligen ut ditt lån inom 24 timmar (bankdagar) efter att du har skrivit under dina digitala lånehandlingar med ditt BankID. Pengarna betalas ut till Servicekontot i Lån & Spar Bank.

I vår Internetbank kan du enkelt överföra pengar till önskat konto i annan bank. Tänk på att du måste ha uppgifter om både clearingnummer och kontonummer till mottagaren.

Läs mer
Visa fler vanliga frågor och svar
Person skyddar sig mot nätbedrägeri

Så skyddar du dig mot bedrägerier på nätet

ekonomiskolan

Med en ökad handel på internet ökar risken att du får din identitet kapad. Så här gör du för att skydda dig mot bedrägerier och ligga steget före bedragarna.

E-handeln är numera en naturlig del av våra konsumtionsvanor, och det är många som gör en stor del av sina inköp online. Betalningsalternativen kan variera beroende på från vilket företag du gör dina köp, men när du handlar på nätet använder du ibland din e-legitimation (exempelvis BankID). Trots bankernas, betaltjänsternas och myndigheters arbete med att minska riskerna för bedrägeri är det tyvärr fortfarande lätt att bli lurad.

Tänk på detta för att minska bedrägeririsken

  • Kontrollera alltid vem du legitimerar dig hos, så att det verkligen är den part du förväntar dig.
  • Om du använder en webbtjänst – kontrollera att du befinner dig i rätt tjänst så att ingen tagit dig till en falsk webbsida.

Skydda din säkerhetskod

Bedrägerier kan inträffa om någon exempelvis sett din säkerhetskod, ofta utan din vetskap. Därför är det viktigt att du gör allt du kan för att skydda den. Håll den hemlig och kom ihåg att aldrig lämna ut den till någon annan. Skulle det till exempel göras en ansökan om lån med hjälp av ditt BankID är det du som hålls ansvarig eftersom ditt BankID och din säkerhetskod användes.

Läs texten som står i BankID-rutan

Det är även värt att vara på sin vakt om någon annan person uppmanar dig att starta och använda ditt BankID. Bedragare kan kontakta dig via telefon, Facebook eller någon annan meddelandetjänst och utge sig för att vara från ett legitimt företag. Sedan lurar de dig att logga in i en e-tjänst med ditt BankID. Läs noga texten som står i den ruta som kommer upp när du ska skriva under med ditt BankID så att du verkligen godkänner eller beställer något du avser och vill beställa. Det är ofta det här momentet som är en betydande riskfaktor.

4 tips för bättre säkerhet på nätet

  1. Tänk efter vad du gör på sociala medier. Lämna inte ut detaljerad information om dig själv. Om någon som påstår sig vara en vän och ber om hjälp via exempelvis chatt; ring upp och ställ kontrollfrågor!
  2. Var försiktig med att använda ditt BankID i situationer där du själv inte tagit initiativ till kontakten, till exempel om du utan rimlig anledning blir kontaktad och ombedd att identifiera dig med ditt BankID.
  3. Om du tappat bort, eller på annat sätt förlorat, en identitetshandling – polisanmäl och spärra ID-handlingen hos den aktör eller myndighet som utfärdat den. Det gäller även ditt BankID! Tänk också på att spärra ditt BankID om någon kommit över din personliga säkerhetskod.
  4. Använd inte förutsägbara lösenord som 1234 eller siffror i ditt person- eller telefonnummer. Och kom ihåg att byta lösenord med jämna mellanrum – bättre att göra det en extra gång för att vara på den säkra sida.

Använd ditt kort på ett säkert sätt

För att undvika att råka ut för bedrägerier gäller det att du är försiktig med och skyddar dina kortuppgifter. Det gäller både vid vanliga fysiska kortköp i butik och när du använder ditt kort för att handla på internet.

Phishing, eller nätfiske, är en olaglig metod att lura innehavare av bankkort och andra elektroniska resurser att uppge kreditkortsnummer, lösenord eller annan känslig information.

Nätfiske innebär ofta att du får ett mejl som ser ut att komma från en bank eller ett kreditkortsbolag. Din bank eller ditt finansinstitut skulle aldrig fråga efter ditt kortnummer eller din PIN-kod via e-post eller telefon.

Minska risken att utsättas för nätfiske

För att minska risken att utsättas för phishing ska du:

  • Aldrig lämna ut personlig ekonomisk information över internet.
  • Använda en säker webbplats när du anger ditt kortnummer.
  • Inte klicka på länkar i mejl.
  • Göra det till en vana att manuellt knappa in och ange hela webbadresser till exempelvis banker, nätbutiker eller myndigheter i stället för att webbläsaren fyller i adressen åt dig.

Om du misstänker bedrägeri

Om ditt bank- eller kreditkort blir borttappat eller stulet, kontakta genast banken eller finansinstitutet som utfärdade kortet. Din kortutgivare kommer då att hjälpa dig spärra ditt förlorade kort och samtidigt beställa ett nytt till dig. Passa då på att kontrollera med kortutgivaren så att ingen adressändring har gjorts, och att ditt kort kommer skickas till din nuvarande adress. Om du fortfarande har kvar ditt kort, men någon har använt det för att göra icke godkända inköp, ska du ringa din kortutgivare för att rapportera bedrägeriet och få hjälp med de åtgärder som då behöver göras.

För att öka kortsäkerheten och minska risken att utsättas för bedrägerier

  • Signera ditt kort direkt när du får det
  • Förstör och kasta kopior på kvitton, flygbiljetter eller andra dokument som visar dina kortnummer
  • Memorera din PIN-kod
  • Lämna inte ut någon information om ditt kort eller dina konton.

Dela artikel:

facebookTwitterLinkedIn